سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یار درونی

در آیه 62 سوره نور خداوند می فرماید : « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذا کانُوا مَعَهُ عَلى‏ أَمْرٍ جامِعٍ...».
(أمر جامع) یعنی امرى که باید به اجتماع انجام گیرد، می تواند شامل: جهاد باشد، شکل عزاداری های اهل بیت که جز با جماعت نمی شود، باشد؛ نماز جمعه که به صورت فردی انجام نمی شود، باشد؛ تظاهراتی که مردم بر علیه طاغوت می کردند یا الان علیه دشمنان دین و یا در دفاع از دین و آرمانها می کنند، باشد و یا بحث شرکت و حضور در انتخابات باشد و این عبارت اشاره دارد به اینکه اسلام ، تنها دین عبادات فردی نیست.
در ادامه آیه هم آمده که اهل ایمان «لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّى یَسْتَأْذِنُوهُ»، یعنی اهل ایمان اگر عذر شرعی داشته باشند، آن(أمر جامع) را بدون اذن پیامبر(ص) ترک نمی کنند و انقدر این مهم است که در ادامه آیه آمده « فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمُ» یعنی این ترک امر جامع جز با استغفار پیامبر(ص) جبران نمی شود.
در آیه بعد هم می فرماید: «لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَیْنَکُمْ کَدُعاءِ بَعْضِکُمْ بَعْضاً قَدْ یَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِینَ یَتَسَلَّلُونَ مِنْکُمْ لِواذاً...» یعنی هیچ وقت دعوت پیامبر را مانند دعوت بقیه مردم نگیرد و خداوند می داند که کدام یک از شما وقتی قراره در امر جامع باشید، یا به قول حضرت امام(ره) در صحنه حضور داشته باشید، خودتان را از زیر بار و تکلیف به آرامی به طوری که دیگران نفهمند، بیرون می کشید.
در ادامه هم می فرماید:« فَلْیَحْذَرِ الَّذِینَ یُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِیبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ یُصِیبَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ»، از کسانی که در امر جامع شرکت نمی کنند، از این ها حذر کنید که این ها دو عاقبت خواهند داشت، یا در دنیا دچار فتنه می شوند و یا در آخرت دچار عذاب الیم خواهند شد.

 رجوع کنید به تفسیر المیزان علامه طباطبایی






نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 92 خرداد 15 توسط یار
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin