سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یار درونی

نوشته ی زیر نظرشخصی خانم موحدی است و گذاشتن ان در وبلاگ به معنای تایید یا رد مطلب  نیست :
تفاوت سنی زیاد دختر و پسر، بر هم زننده تعادل جامعه
القاء تفاوت سنی زیاد به عنوان یکی از عمده ترین الزامات فرهنگ انتخاب همسر در جامعه، اثرات نامطلوبی را بر خانواده ها و بر جامعه دارد.
افزایش سن ازدواج در کشور و به خصوص در شهرهای بزرگ، به دلیل وجود باورهای غلط، موجب بروز مشکلات متعددی هم برای جامعه و هم برای خانواده ها و جوانان شده است.
نه تنها خانواده ها، بلکه برخی از افراد تأثیرگذار از جمله: برخی مشاورین امر ازدواج و برخی مبلغین و همچنین بیشتر افراد واسط و معرّف دختر و پسر و در مواردی هم رسانه های جمعی، بایدها و نبایدهایی را به عنوان الزامات انتخاب همسر به فرهنگ جامعه القاء کرده اند.
تفاوت سنی زیاد یکی از عمده ترین این القائات است که عده ای با توجه به آنچه که در قدیم رخ می داده، در پی تسرّی آن به جامعه حاضر هستند. دختر کم سن و سال زیر 15سال آن دوره، در ازدواجی با تفاوت سنی زیاد، به نوعی شخصیتش در خانه همسر شکل می گرفته و البته مطابق جامعه مردسالار آن زمان و پذیرش آن از طرف زنان، دچار مشکل زیادی نمی شده یا با وجود مشکلات بسیار، سازگاریش زیاد بوده است.
آیا در حال حاضر با وجود نوع متفاوت تربیت و رشد افکار فمنیستی و ضد مردسالاری، می توان به بهانه تفاوت سن بلوغ جنسی و عقلی دختر و پسر که بیش از 2 تا 5 سال نیست، به تفاوت سنی بیش از این مقدار توصیه نمود؟
آیا تجرد و بالا رفتن سن، تنها در دختران اثر نامطلوب دارد یا در پسران تأثیر نامطلوب سرکوب غرایز بیشتر است؟ و آیا می توان گفت که برخورداری از همسر پر نشاط و باطراوت، حق مردان است و زن در هر سنی می تواند با مرد پژمرده یا کم نشاط زندگی کند؟
آیا تفاوت سنی زیاد زن و مرد، بر خلاف تفاوت روحیات آن دو، موجب عدم درک متقابل آنها از یکدیگر و شرایط سنی هم نمی شود؟ آیا این عدم درک متقابل با بالاتر رفتن سن زن و مرد، موجب بروز افسردگی و پشیمانی و در مواردی خیانت زن نمی شود؟
آیا بارداری خانم ها که در گذشته تا سنین یائسگی با کمترین مشکلی اتفاق می افتاده، ولی به برکت پیشرفت های پزشکی کنونی در سنین بالاتر از 30 سال (یا 35سال) پرخطر تشخیص داده شده!، می تواند مستمسکی برای پسران بالای 30سال (یا 35سال) باشد تا به خواستگاری دختران کم سن و سال بروند؟ آیا سن بالای مرد هیچ تأثیر نامطلوبی بر جنین ندارد؟
آیا با از دست رفتن فرصت ازدواج دخترانی که تفاوت سنی کمتری با پسران در حال ازدواج دارند و مجرد ماندن آنها، هیچ خطری کانون خانواده ها و جامعه را از جهت ورود این دختران مجرد به زندگی مردان متأهل، تهدید نمی کند؟
به نظر می آید، با توجه به بالا رفتن سن ازدواج در جامعه، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در این راستا توسط متخصصین و اهل فن در امر ازدواج، لازم و ضروری است، وگرنه اثرات نامطلوب آن بر اجتماع قابل کنترل نیست.

نویسنده:  موحدی


نظر بنده:دوست عزیزم فقط در نظر گرفتن شاخص سن در ازدواج به تنهایی بسیار غلط است ما با دیدن الگوهایی از معصومین که گاهی مرد بزرگتر بوده گاهی زن و ...و اینکه انان توجه به این امر را در اولویت انتخاب همسر نگذاشتند ،ما را بر این میدارد که سن را معیاری برای سنجش درک  افراد و داشتن نشاط ندانیم و تفاوتهای فردی  وروحی را در نظر بگیریم....






نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92 اردیبهشت 29 توسط یار
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin