سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یار درونی

عامل مثبت با دیگران و امر به معروف و نهی از منکر در تعاملات
وقتی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تعطیل می شود بهداشت دینی و اخلاقی جامعه به خطر می افتد (و این غالبا وظیفه فردی است نه دولتی).
انسان عاقل برای سلامتیش سعی می کند بدون وسواس 2 بعد را رعایت کند:
1.مواد لازم و ضروری به بدنش برسد.
2.میکروب و ویروس و مواد فاسد و آلوده وارد بدنش نشود و اگر وارد شد و بیمار شد برای درمان اقدام می کند
البته باید بداند و باور داشته باشد که مواد مفید و مواد فاسد و آلوده چیه؟
جامعه نابود خواهد شد و مرگش فرا خواهد رسید اگر:
1.چشم ببندیم که هر چیزی به ما برسد("تسامح" کنیم)
2.زمانی که فهمیدیم بیماریم ، کاری نکنیم("تساهل"کنیم)
جامعه مانند بدن انسان دائم لازم دارد که یک چیزهای خوبی بهش تزریق بشه(امر به معروف) و مواظبت بشه که این خوبی ها بماند (تعاونوا علی البّر و التقوی) و مواظبت بشه از این که بدی ها وارد جامعه نشود (نهی از منکر)...
اگر میکروب بی نمازی در جامعه بیاید پرش تو را هم یک جورهایی می گیرد ، اگر تو را نگیرد خانواده ات را می گیرد
امام علی (علیه السلام):
«ما اعمال البر کلها، والجهاد فی سبیل الله عند الامر بالمعروف و النهی عن المنکر الا کنفثة فی بحر لجی » (نهج البلاغه، حکمت 374)
تمامی اعمال و کارها حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معرف و نهی از منکر مانند قطره ای در مقابل یک دریای بزرگ و پهناور است .
از امام باقر (علیه السلام) روایت شده است که فرمود :
(... إن الأمر بالمعروف و النّهی عن المنکر سبیل الأنبیاء و منهاج الصُّلحاء فریضة عظیمة بها تقام الفرائض و تأمن المذاهب و تحلُّ المکاسب و تردُّ المظالم و تعمر الأرض و ینتصف من الأعداء و یسقیم الأمر».( وسالئل الشیعه ،ج11،ص39، ح6؛الکافی ،ج5،ص55،ح1)
امر به معروف و نهی از منکر ،روش پیامبران و راه و رسم صالحان است که به سبب آن واجبات دینی ،برپا شده و راه ها، امن و خرید و فروش مردم حلال، و حق کشی ها برطرف، زمین آباد ،و حق از دشمنان ستانده ،و امر حکومت پایدار می شود
 
حضرت علی(علیه السلام) می‌فرماید: اِنَّ الاَمرَ بِالمَعرُوفِ، وَ النّهی عَنِ المُنکرِ لَخُلقانِ مِن خُلقِ اللهِ سُبحانَهُ، وَ اِنَّهُما لا یقرِّبانِ مِن اَجَلٍ، وَ لا ینقُصانِ مِن رِزقٍ) نهج البلاغه خطبه 156)
همانا امر به معروف و نهی از منکر، دو صفت از صفات خداوند می باشند. همانا آن دو مرگ شما را نزدیک نمی‌کنند و نیز رزق شما را کاهش نمی‌دهند.
امام علی (علیه السلام):
 (ظهر الفساد) فلا منکر مغیر، ولا زاجر مزدجر. أفبهذا تریدون أن تجاوروا الله فی دار قدسه، وتکونوا أعز أولیائه عنده؟ هیهات! لا یخدع الله عن جنته، ولا تنال مرضاته إلا بطاعته. لعن الله الأمرین بالمعروف التارکین له، والناهین عن المنکر العاملین به!"( نهج البلاغه خطبه 129)
 فساد آشکار شد، نه کسی باقیمانده که کار زشت را دگرگون کند، و یا از نافرمانی و معصیت باز دارد، شما با چنین وضعی می‏خواهید در خانه قدس الهی و جوار رحمت پروردگاری قرار گیرید؟ و عزیزترین دوستانش باشید؟ هرگز! خدا را نسبت به بهشت جاویدانش نمی‏توان فریفت، و جز با عبادت، رضایت او را نمی‏توان به دست آورد، نفرین بر آنان که امر به معروف می‏کنند و خود ترک می‏نمایند، و نهی از منکر دارند و خود مرتکب آن می‏شوند.
امام علی (علیه السلام):
لاتترکوا الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فیولی علیکم شرارکم ثم تدعون فلا یستجاب لکم .(نهج البلاغه،نامه47،بند7)
امر به معروف و نهی از منکر را رها نکنید که اشرار و اوباش(فرهنگ شر و بدی)  بر شما حاکم شده و ولایت پیدا کنند پس هر چه دعا کنید به اجابت نرسد .
آیه الله حائری شیرازی:معروف را باید معروف بدانید و منکر را باید منکر بدانید تا بتوانید امر به معروف و نهی از منکر بکنید.
(همانطور که مشروب خوردن منکر است تجملات و ریخت و پاشهای عروسی هم منکر است.)
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود :
چگونه است حال شما زمانیکه زنهایتان فاسد و جوانهایتان فاسق شوند و امر به معروف و نهی از منکر نکنید ؟ عرض کردند چنین چیزی ممکن است ؟! فرمود آری بدتر از این ؛ چگونه خواهید بود آنروز که امر به کارهای زشت کنید و مردم را از کار خوب باز دارید پرسیدند ممکن است چنین روزی بیاید ؟ فرمود : آری از این بدتر ، چگونه خواهید بود آنروز که ببینید کار خوب در نظر مردم زشت است و کار بد خوب است. (فروع کافی جزء 5 صفحه 59)
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید:
ان الله عزّوَجَلّ لِیبغِضَ المُؤمِنَ الضّعیفُ الّذی لا دِینَ لَه
فَقیلَ لَه: وَ مَا المُؤمنَ الّذی لا دینَ لَه؟
قالَ: الَّذی لا ینهی عَنِ المُنکَر «( وسائل الشّیعة، ج 16، ص 122، ح 21139)          
به راستی خداوند عزوجل دشمن می‌دارد مؤمن ناتوانی را که دین ندارد. به آن حضرت عرض کردند: مؤمن ناتوان که دین ندارد، کیست؟ فرمود: کسی که نهی از منکر نکند
 
اصول تعامل مثبت (تأثیرگذار) با توده های مردم
کسی که می خواهد تاثیرگذار باشد: .
- باید خدا و مردم و دین را دوست داشته باشد (باید از گناه گناهکار بدش بیاید نه از خود گناهکار)                     
- باید از دشمن دین متنفر باشند(اصل بر این است که توده ی مردم ، دشمن دین نیستند(دشمن دین برای محو دین و ضربه زدن به دین عملا فعال است))
- باید دلش برای گنهکار بسوزد.
ادامه دارد.......





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91 تیر 5 توسط یار
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin