سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یار درونی

 

عوامل وسعت روزی و اسباب کمی رزق

آموزه‏های تربیتی قرآن و دستورهای معصومان ـ علیهم‏السلام ـ در باره عوامل وسعت روزی و یا کمی رزق، بیانگر حقایقی ارزشمند است، که در پرتو آنها رابطه ما و پروردگارمان و نیز رابطه ما و جامعه اسلامی و ارتباط ما با خود و خانواده‏مان ـ که در جلوه‏های رفتار و گفتار تجلّی می‏یابد ـ حساستر، دقیقتر و اندیشه‏گرایانه‏تر خواهد شد. با این معارف دینی، تمامی اعمال خود را با نگاهی دقیقتر و حساب شده‏تر انجام می‏دهیم و با توجه به آثار هر یک در خود، خانواده و جامعه، مسؤولیت بیشتری احساس می‏کنیم. برخی از این عوامل عبارتند از:

            1.تقوا و پرهیزکاری

«و من یتق اللّه‏ یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب؛(11) هر کس از خدا پروا کند، [پروردگار] برای او راه بیرون شدن [از سختیها] را قرار می‏دهد و از جایی که حسابش را نمی‏کنند، به او روزی می‏رساند.»

«و لو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض؛(12) هرگاه مردمِ روی زمین ایمان آورند و تقوا پیشه کنند، برکات آسمان و زمین را به روی آنان می‏گشاییم.»

رزق بی‏گمان و یا لطفی که بدون تدبیر برای انسان فراهم می‏شود، نعمتی است که امام صادق ـ علیه السلام ـ آن را مخصوص بندگان باایمان خداوند دانسته است و ضمن تفسیر آن به «مبارک و پرخیر بودن»، حکمت این رحمت را ارتباط بیشتر مؤمنان با خداوند از راه دعا به درگاه او می‏داند، تا بیشتر از همیشه روزی‏ای بدون پیش‏بینی نصیب خود سازد.(13)

ویژگی چنین روزی‏ای پاک و شایسته ـ که نشان از محبوبیت بندگان پارسا و پرهیزگار دارد ـ به گونه‏ای است که امام زین‏العابدین علیه‏السلام در دعای خود به ما آموزش می‏دهد از خداوند این گونه حاجت بخواهیم: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و اکفنی مؤونة الاکتساب و ارزقنی من غیر احتساب؛»(14) خدایا! درود فرست بر محمد و دودمان پاک او و زندگی مرا با درآمد کسبم کفایت کن و از رزقهای بی‏گمان نصیب من گردان! چنین لطف چشمگیر خداوند به دین‏باوران پرهیزکار، گویای این سخن است که آفرینش و نعمتهای الهی برای انسان کامل و افراد خداجو فراهم شده است. اگر ما گوش به فرمان پروردگار باشیم و از پیشوایان معصوم(ع) اطاعت کنیم، ریزش رحمت حق نیز به سوی ما جاری خواهد شد.

            2. یاد خداوند و سپاسگزاری از نعمتهای او

«شکر» عامل بسیار مؤثر در افزایش نعمتها و الطاف الهی است که خداوند با صراحت بدان اشاره فرموده است: «لئن شکرتم لازیدنّکم؛(15) هرگاه شکر نعمتها را به جا آورید ـ و آن را در موارد واقعی صرف کنید ـ نعمت را بر شما افزون می‏کنم»

«تکبیر» نمادی از یاد خداوند در سرای دل است که رسول خدا این گونه بر آن تأکید کرده است: «کسی که رزق او کم شده است، زیاد تکبیر بگوید. [تا یاد خداوند باعث گشایش روزی او گردد]»(16)

و در سخن دیگری امام صادق(ع) برای «استغفار» که زدودن غبار غفلت و گناه از حرم قلب است، چنین تأثیری را بیان کرده است: «زمانی که روزی شما کاستی گرفت و اندک شد، رو به استغفار و طلب توبه کنید که پروردگار متعال خود این راه را برابر ما گشوده و فرموده است: استغفروا ربکم انه کان غَفّارا یُرسل السّماء علیکم مدرارا و یُمددکم باموال و بنین و یجعل لکم جنات؛ از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است [تا در دنیا] بر شما از آسمان باران پی در پی فرستد و شما را به اموال و پسران یاری کند و در آخرت برایتان باغها قرار دهد.»(17)

دعا به برادران مؤمن و پرهیزکار، جلوه‏ای دیگر از یاد خدا برای ریزش نعمتهای بیشتر است، که امام باقر(ع) با اشاره به آن فرمود: «بر شما باد به دعا برای برادرانت که همانا باعث افزایش روزی خواهد شد.»(18)

«توکل» به خداوند نیز فراوانی روزی را به همراه دارد، آن هم رزقی بی‏گمان و بدون پیش‏بینی. چنان که رسول اکرم ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ توکل‏کنندگان را به پرندگانی تشبیه کرده‏اند که بدون دغدغه خاطر هر صبحگاه از لانه بیرون می‏روند و شامگاهان سیر از روزی الهی به سرای خود باز می‏گردند.(19)

            3.نیکوکاری، خوش‏اخلاقی و مهربانی

نیکوکاری، خوش‏اخلاقی و مهربانی و پذیرایی از بندگان صالح خدا با نعمتهای الهی در دست ماست. این کار پسندیده رضایت پروردگار را در رسیدگی به صالحان و مؤمنان، فراهم می‏کند. از این‏رو خدا چون صلاحیت و اهلیت برای انسان می‏بیند، لطف و رحمت بیشتر خود را نثار وی می‏کند.

امیرالمؤمنین علی ـ علیه‏السلام ـ در این باره می‏فرماید: «پاکی نیت و طراوت اندیشه، دوری از تنگ‏نظری در برخوردها، سهل گرفتن در زندگی با دیگران، گشایش چهره و خوش برخورد بودن با برادران مسلمان، گنجهای رزق آدمی و باعث افزایش روزی انسانها خواهد بود.»(20) و حضرت صادق(ع) خوبی با خانواده، نیکی با همگان و خوش‏اخلاقی پسندیده و بجا را موجب گشوده شدن درهای روزی بیان کرده‏اند.(21)

            4.انفاق و پرداخت حقوق مالی

صدقه فراوان و خرسندی دیگران با کمکهای مالی، خرسندی خداوند را به دنبال دارد و تأثیری بسیار در جلب روزی به همراه خواهد داشت. همان گونه که امام علی(ع) فرمود: «استنزلوا الرزق بالصّدقة؛(22) با صدقه اسباب نزول بیشتر رزق خود را فراهم کنید.»

و در جای دیگر «زکات» و ادای حقوق واجب مالی را موجب فزونی روزی دانسته‏اند: «الزکاة تزید فی الرّزق؛(23) دادن زکات زیاد شدن رزق را به همراه خواهد داشت.»

            5.بیداری صبحگاهان و وضوی دایم

اذان صبح تا طلوع آفتاب لحظه‏هایی است که نوعی سبکبالی، طراوت روحی و شادی خاطر برای تمامی روزبیداران را به همراه دارد، به گونه‏ای که هیچ گونه افسردگی روحی و خمودی فکری در انسان احساس نشده و با نشاطی غیر قابل توصیف به کارهای شایسته می‏پردازد. ارزاق بندگان در این ساعت تقسیم می‏شود و خوابیدن کراهت دارد. آنان که توفیق بیداری در این لحظات را دارند، افزون بر رزق عادی، نوعی افزایش روزی نیز نصیبشان می‏شود. همان گونه که امام باقر ـ علیه‏السلام ـ آیه شریفه «و اسألوا اللّه‏ من فضله؛(24) از فضل الهی طلب کنید» را به هوشیاری و بیداری در بین‏الطلوعین تفسیر کرده‏اند.(25)

وضوی دایم و طهارت همیشگی، راحتی روح و برکات لحظه‏های روز و افزایش روزی(26) را به دنبال دارد. آنان که آرام آرام این حالت پسندیده را در خود ایجاد کنند و با تمرین به صورت عادت دایمی برای خود درآورند، نوعی طراوت روحی و قداست باطنی حس می‏کنند که پس از چندی ترک چنین صفت ارزشمندی برای آنها مشکل خواهد بود.

            6.دوری از گناه، ظلم و نافرمانی خداوند

براستی کسانی که در زندگی خود با ما صادق، مهربان و مؤدب هستند، چه جایگاهی نزد ما دارند؟ و آنان که چندین بار تاکنون به ما نزدیک شده، از مهربانی و سخاوت و لطف ما استفاده کرده و پس از چندی نه تنها سپاسگزاری نکرده، بلکه علیه ما اقدام کرده و عمل آنان آثار زشتی ایجاد کرده است، چه موقعیتی در دل و اندیشه ما دارند؟ آیا به این دسته از افراد باز هم احسان می‏کنیم و از امکانات خود در اختیار آنان قرار می‏دهیم؟

ویژگی ذاتی اطاعت و استفاده ازنعمتهای الهی در مسیر حقیقی آن، فزونی تمامی داده‏های خداوند و ریزش الطاف چشمگیر دیگری را به همراه دارد و عملکرد ذاتی گناه، معصیت و مصرف نعمتهای خداوند در مسیری نادرست و علیه دستورهای الهی، تنگی معیشت و کمی رزق و زندگی سخت و دشواری را به همراه خواهد داشت. از این‏رو پیشوایان معصوم علیهم السلام فرموده‏اند: «با گناه افراد، رحمت و روزی خداوند به روی آنان بسته می‏شود؛ برکات رزق برطرف می‏گردد؛ گوارایی و شادکامی و راحتی زندگی زدوده می‏شود و مسیر گذران عمر با دشواری و سختی روبه‏رو خواهد شد.»(27) در حدیثی از امام باقر علیه‏السلام می‏خوانیم: «گاه انسان گناهی می‏کند و روزی از او قطع می‏شود.» سپس حضرت(ع) این آیه را تلاوت کرد: «اذ اقسموا لیصرمنّها مصبحین؛(28) هنگامی که صاحبان باغ سوگند یاد کردند صبحگاهان میوه‏ها را بچینند و اجازه ندهند حتی یک نفر غیر از آنها استفاده کند، بلایی از سوی پروردگارت ـ در حالی که آنها در خواب بودند ـ بر آن باغ مسلط شد و آن را نابود کرد». (29)

            تأثیر دعا در افزایش روزی

روزی امیر مؤمنان علی علیه‏السلام رو به فرزند خود امام مجتبی علیه‏السلام کرد و فرمود: «پسرم! همان کسی که گنجهای آسمانها و زمین را در اختیار دارد، به تو اجازه دعا و درخواست داده و اجابت آن را نیز تضمین کرده است. به تو امر کرده که از او بخواهی تا به تو عطا کند و از او درخواست رحمت کنی تا رحمتش را بر تو فرو فرستد ... هرگاه بخواهی، با او درد دل می‏کنی و ناراحتی و مشکلاتت را در برابر او قرار می‏دهی، از او در کارهایت استعانت می‏جویی و از خزاین رحمتش چیزهایی را می‏خواهی که جز او کسی قادر به عطای آن نیست، مانند عمر بیشتر، تندرستی بدن و وسعت روزی. پس خداوند کلیدهای خزاینش را در دست تو قرار داده، زیرا به تو اجازه درخواست را داده است. بنابراین هر گاه خواستی، می‏توانی به وسیله دعا درهای نعمت خدا را بگشایی و باران رحمت او را فرود آوری.»(30)

بر پایه چنین بینشی دستور دعا به هنگام کمی روزی داده شده، تا با استمداد از خداوند، توکل به او و جلب رحمت، درهای نعمت و برکت الهی را بگشاییم؛ شیوه‏ای که معصومان علیهم‏السلام داشتند و همواره با دعاهای خود مشکلات دیگران را برطرف می‏کردند. مردی بادیه‏نشین حضور رسول اللّه‏(ص) رسید و گفت: ای رسول خدا! من عده‏ای پسر، دختر، خواهر، برادر، نوه پسری و دختری، برادرزاده و خواهرزاده دارم و زندگی ما سست و لرزان است؛ اگر صلاح می‏دانید دعا کنید که خدا روزی ما را زیاد کند.

سخن مرد تهیدست که تمام شد، رسول خدا گریست و مسلمانان متأثر شدند. آن گاه پیامبر با قرائت آیه «و ما من دابة فی الارض الاعلی اللّه‏ رزقها و یعلم مستقرها و مستودعها کل فی کتاب مبین»(31) فرمود: «هر کس این دهانها را که خدا روزیشان را ضمانت کرده، در کفالت خود گیرد، پروردگار همچون آب که می‏ریزد، روزی او را بریزد. اگر کفالت او کم باشد، روزیش کمتر و اگر کفالت بیشتری کند، رزق بیشتری یابد.»

در پایان رسول اکرم ـ صلی اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ دعا کرد و مسلمانان برای گشایش روزی آن مرد آمین گفتند. پس از مدتی آن شخص در زمره مرفه‏ترین و ثروتمندترین مردمی درآمد که روزی حلال دارند و در مسیر رضای خداوند زندگی می‏کنند.(32)

حضرت عیسی(ع) بر اساس این باور پاک و آسمانی این گونه تقاضای روزی کرد:

«اللّهم ربنا انزل علینا مائدةً من السماء تکون لنا عیدا لاوّلنا و اخرنا و آیة منک و ارزقنا و انت خیر الرّازقین؛(33) بارالها! پروردگارا! از آسمان، خوانی بر ما فرو فرست تا عیدی برای اول و آخر ما باشد و نشانه‏ای از جانب تو. و ما را روزی ده که تو بهترین روزی‏دهندگانی».

و حضرت ابراهیم علیه‏السلام نیز برای اهل مکه تقاضای روزی کرد و فرمود:

«رب اجعل هذا بلدا ءامنا و ارزق اهله من الثمرات من آمن منهم باللّه‏ و الیوم الاخر؛(34) پروردگارا، این [سرزمین] را شهری امن گردان و مردمش را ـ هر کس از آنان به خدا و روز بازپسین ایمان بیاورد ـ از فراورده‏ها روزی بخش».

پیشوایان معصوم ـ علیهم السلام ـ در دعاهای خود به ما می‏آموزند که هر روز، هر هفته و هر سال در دعاهای مختلف وسعت رزق، گوارایی روزی و برکات بیشتر آن را از خداوند درخواست کنیم. به طور مثال در دعایی که به هنگام تعقیب نماز عشا می‏خوانیم، خود را از جایگاه محل روزی خویش ناآگاه معرفی می‏کنیم و نمی‏دانیم رزق ما در صحرا، کوه، زمین، آسمان، خشکی و یا دریاست و یا بی‏خبریم که این روزی به دست کیست و پیش کیست. از این‏رو ضمن درود بر محمد و آلش رزقی وسیع و بدون مشقت از پروردگار می‏طلبیم و تقاضای رحمت الهی می‏کنیم.(35)

همان گونه که در پایان دعای ندبه و در پی امواج بیکران عشق و معرفت نسبت به حضرت مهدی علیه‏السلام، خداوند را به مقام والا و بی‏نظیر فرزند عزیز فاطمه ـ علیهاالسلام ـ قسم داده و ضمن دعاهایی پربها می‏خواهیم که: «و اجعل ارزاقنا به مبسوطة(36)؛ پروردگارا! روزیهای ما را به واسطه [مقام و عظمت حضرت ولی‏عصر علیه‏السلام [وسیع گردان[»

 


 

 

 






نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91 آذر 13 توسط یار
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin