سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یار درونی

 

سوء ظن و درمان آن

از نظر دین مبین اسلام نیز گمان‏های نادرست، گناه شمرده می‏شود. قرآن، به صراحت مؤمنان را از این رذیله اخلاقی برحذر می‏دارد: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اجْتَنِبوا کَثیرا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ. (حجرات: 12)؛ ای مؤمنان! از بسیاری از گمان‏ها بپرهیزید که پاره‏ای از آنها گناه است».

هر یک از رذایل اخلاقی، ساخته ذهن و افکار آدمی‏اند. سوءظن نیز ناشی از وسوسه فکری و مسلط شدن افکار شیطانی بر عقل انسان است. افراد ناصالح و دروغگو نیز در گستردن دامنه سوءظن‏ها بسیار مؤثرند. وقتی فردی در خانواده دچار سوءظن می‏شود، بی‏شک ایمان او از بین می‌رود و شک و تردید در دلش نفوذ می‏کند.

چون مؤمن برادر ایمانی‏اش را متهم سازد؛ یعنی در حق او گمان بد برد، ایمان در قلب او ذوب می‏شود، همچنان که نمک در آب ذوب می‏گردد.

سوءظن، برگ‏های دفتر زندگی را زرد و خزان زده می‏سازد و سایه شوم خود را بر کانون گرم خانواده‏ها می‏اندازد. در ادامه این گفتار، به ابعاد، منشأ و سرچشمه سوءظن و بدبینی در خانواده می‏پردازیم.

            ابعاد سوءظن و بدبینی در خانواده

زندگی، آشیانه‏ای است که تنها بر شاخه‏های درخت عشق، صداقت و خوش‏بینی استوار خواهد بود. خانواده زمانی سالم خواهد ماند که دستخوش طوفان سوءظن و بدبینی قرار نگیرد. اما این‏که چگونه یک خانواده مورد هجوم شبهه‏ها و تفکرات غلط قرار می‏گیرد، از سه ناحیه قابل بررسی است:

1. سوءظن و بدگمانی در روابط همسران؛ 2. سوءظن والدین به فرزندان؛ 3. سوءظن فرزندان به والدین.

هر یک از این سوءظن‏ها، می‏توانند به تنهایی در محیط خانواده منشأ بسیاری از مشکلات و نابسامانی‏ها باشند و وحدت و هم‏بستگی بین افراد خانواده را از میان خواهند برد.

            بعضی از عوامل پیدایش سوءظن بین زن و شوهر عبارتند از:

الف) گاهی علاقه و عشق شدید زن و شوهر به همدیگر، عاملی می‏شود برای سوءظن. مثلاً چون مرد، همسرش را خیلی دوست دارد و او را تنها متعلق به خود می‏داند؛ از این‏که با دیگری صحبت کند، عذاب می‏کشد یا


مانع فعالیت‏های اجتماعی او می‏شود. در واقع، به نوعی سرکوب کردن حس اعتماد و استقلال در شخصیت زن صورت می‏گیرد. اینجاست که اگر زن در نوع سلیقه، رفتار و گفتار در خانه و در اجتماع، مطابق خواسته شوهرش عمل نکند، بدگمانی و سوءظن میان آن دو را در پی خواهد داشت.

ب) گاه کسانی وقتی وارد زندگی مشترک می‏شوند، متوجه می‏گردند که طرف مقابل از لحاظ سلیقه و نگرش با ذهنیت ایده‏آل او متفاوت است. این باعث ایجاد حس نفرت و بدبینی در افکار شخص مقابل می‏شود و با گذشت زمان به خیال‏پردازی و درون‏گرایی و سرانجام به گمان‏های ناروا و سوءظن می‏انجامد.

ج) نوع تربیت خانوادگی، در تعیین مسیر زندگی مشترک نقش بسزایی دارد. اگر محیط خانوادگی پیش از ازدواج، مثبت نگری، امنیت و حس اعتماد را در طول زندگی تقویت نکرده باشد و در الگوپذیری از پدر و مادر، فقط به نکات منفی زندگی توجه شده باشد، زندگی مشترک چنین زوج‏هایی به بدگمانی ختم می‏شود. آنها پیوسته نکات منفی یکدیگر را می‏بینند و برداشت‏های نادرست آنها از عملکرد یکدیگر و عدم ارتباط کلامی صحیح بین آنها، باعث بروز حس بدبینی می‏شود.

د) گاهی دخالت‏های بیجا و حسادت‏های اطرافیان و خبرها و تحلیل‏های دروغین آنها، در ایجاد حس بدبینی و سوءظن همسران نقش اساسی دارد.

            راهکارهای رهایی از سوء‌ظن و بدبینی

ممکن است گفته شود که گمان خوب یا بد یا به اصطلاح مثبت‌نگری یا منفی‌نگری امری اختیاری نیست بنابراین چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ در همین راستا توصیه‌هایی از سوی علمای اخلاق بیان گردیده که به اختصار عبارتند از:

1. عمل نکردن به گمان بد:

نهی از سوء‌ظن یعنی نهی از ترتیب اثردادن به آن؛ یعنی هرگاه در ذهن گمان بدی نسبت به شخصی پیدا شد، در عمل نباید به آن کوچک‌ترین اعتنایی کرد؛ یعنی نحوه تعامل خود را تغییر ندهیم. بنابراین ترتیب اثر دادن به گمان بد گناه است.

2. حمل بر صحّت:

انسان با تفکر روی مسائل مختلف می‌تواند از گمان بد در بسیاری از موارد دوری کند. به این ترتیب که به راه‌های «حمل قول یا فعل بر صحت» بیندیشد و احتمالات صحیحی را که در مورد عمل دیگران وجود دارد در ذهن خود مجسم سازد و کم‌کم بر گمان بد غلبه کند. بنابراین گمان بد چیزی نیست که همیشه از اختیار آدمی بیرون باشد.

3. پرهیز از همنشینی با افراد ناپاک، ناسالم و نامتعادل:

زیرا انسان بر اثر همنشینی با آنان از ویژگی‌های اخلاقی ایشان تأثیر می پذیرد و کم‌کم به افراد خوبی که با او همرنگ و هم‌عقیده نیستند بدبین می‌شود.

4. کنترل مجاری ادراکات:

چرا که قرآن کریم تمام مجاری فهم انسان را مسئول دانسته و می‌فرماید: «و لاتقف ما لیس لک به علم ان السمع و البصر و الفؤاد کل اولئک کان عنه مسؤولا (إسراء‏/36)؛ قطعاً‌ چشم و گوش و دل همگی مسئولند». اگر علل پیدایش سوءظن را بررسی کنیم، می‌بینیم که ادراکات حسی و بالاخص دیدنی‌ها و شنیدنی‌های ما در شکل دادن افکار و تخیلات ما سهم بسزایی دارند؛ در نتیجه یکی از بهترین راه‌های تدبیر خواست‌ها و تسلط بیشتر بر خود و پیروزی بر خواهش نفسانی و وسوسه‌های شیطانی در مورد متهم کردن دیگران، مهار ادراکات و بیش از همه مهار چشم و گوش است؛ مانند پرهیز از گوش دادن به سخنان پنهانی دیگران و پاسداشت حریم خصوصی آنان.

5. توجه به بدی سوءظن:

توجه به آثار بد منفی نگری و سوء ظن و دقت در آیات و روایاتی که سوء ظن را تقبیح کرده و به حسن ظن تشویق نموده‌اند.

شایان ذکر است که هیچکس نباید کاری کند که مردم به او سوء ظن پیدا کنند. و سخن پایانی اینکه از بارزترین نشانه‌های نابسامانی روحی و روانی سوء ظن و بدگمانی است همچنانکه در حدیث صحیح به روایت امام مسلم از پیامبر آمده است که فرمودند: «ایاکم و الظن فإن الظن أکذب الحدیث» از ظن و گمان پرهیز کنید زیرا که ظن و گمان دروغ ترین سخنان است

 

 






نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91 آذر 16 توسط یار
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin